Vivilljobba.nu ett nätverk för att främja arbetsmarknaden
Vivilljobba.nu är ett nystartat nätverk som jobbar för att skapa en mer gynnsam arbetsmarknad.
Vivilljobba.nu ska jobba för:
- skapa ökad förståelse för arbetslösas situation
- Att skapa konstruktiva kontakter mellan arbetsgivare och arbetslösa
- Att skapa kontakter med arbetsgivare/arbetsgivarorganisationer för att uppnå ovanstående mål
- Att vara ett nav för arbetsgivare/arbetsgivarorganisationer och arbetslösa i kontakten dem emellan
- Att anordna arbetsmarknadsdagar för att främja kontakter
- Att få mentorer för arbetslösa från arbetsgivare
- Att vara en plats där arbetslösa/arbetsgivare kan få tips/kunskap kring olika frågor
Vi som står bakom vivilljobba.nu
Grundtanken och idén till vivilljobba.nu kommer ifrån de tidigare kollegorna Mattias Kristoffersen och Simon Engvall. Båda har jobbat inom IT-branchen och konsultverksamhet. Som många andra blev de uppsagda från sina arbeten i samband neddragningarna i IT-branschen.
Båda har efter uppsägningen drivit eget företag, men tyvärr fått avsluta pga sviktande kundunderlag.
– Jag anser att man inte ska behöva sitta av sin tid på bänken som arbetslös, man har en känlsa av att var förvisad till utvisningbåset. Jag anser att jag fortfarande har mycket att tillföra arbetsmarknaden men har inte kommit fram eller fått chansen ännu, säger Mattias och fortsätter:
– Det samhället förlorar på en så här hög arbetslöshet är egentligen inte mätbart i pengar. Dagens förslag till att motverka arbetslösheten är tandlösa och man går inte till roten med problemet. Vi vill med vivilljobba.nu skapa en debatt om vad som måste göras för att komma på rätt köl. Vi vill minska glappet mellan arbetsgivare och arbetsökande. Vi vill att arbetsförmedlingen har mandat och de resurser som krävs för att ta hand om de arbetslösa.
– Jag känner att jag har mycket att ge, dock befinner man sig som arbetssökande/arbetslös i underläge gentemot de som redan har ett arbete. Detta pga av att det är lätt att framstå som icke önskvärd eftersom arbete saknas, samt att man tappar kompetens ju längre tiden går. Detta initiativ syftar till att skapa kontakter för arbetssökande med potentiella arbetsgivare. Nyckelordet är träffsäkerhet, dvs att både arbetssökande och arbetsgivare inte ska behöva söka med ljus och lykta efter varandra, säger Simon och fortsätter:
– På sikt är både arbetsgivarna och arbetstagarna förlorare om inte något görs för att skapa dessa möjligheter. För den enskilde eftersom inkomsterna blir markant mindre (jo så är det!) och att kompetensen blir mindre aktuell och möjligheten att ta sig ur situationen minskar. För arbetsgivarna är förlusten att de går miste om produktiv och lönsam personal, samt att de får betala för arbetslösheten indirekt via skattsedeln. Denna situation vill vi vara med och motarbeta!
Vivilljobba.nu nås på webbplatsen http://vivilljobba.nu.
För mer info kontakta:
Mattias Kristoffersen mattias@vivilljobba.nu
Simon Engvall simon@vivilljobba.nu
|